Descoperirea – Explorarea – Implementarea

Descoperirea

Componenta descoperire a procesului de design se refera la intalnirile cu clientii si studierea activitatii lor. Aceasta poate parea a avea putina legatura cu designul, insa strangerea de informatii despre cine sunt clientii dumneavoastra si cum isi conduc afacerea este vitala pentru realizarea unui design adecvat si de efect.

Inainte de a stabili prima intalnire cu un client, investiti putin timp cautand informatii despre afacerea sa. Daca v-a cerut sa ii faceti designul pentru un site, sar putea sa nu aiba nici unul la momentul de fata, insa cautati-l oricum pe Google. Daca nu puteti sa gasiti nici un fel de informatii specifice despre afacerea sa, incercati sa aflati cat de mult puteti despre domeniul sau inainte de prima intalnire. Atunci cand este posibila prima intalnire cu un client ar trebui sa fie persoanala. Uneori, distanta va impune ca intalnirea sa fie telefonica: insa in cazul in care clientul se afla in oras, stabiliti un moment sa va intalniti fata in fata.

Tineti minte ca rolul acestei intalniri este mai putin sa impresionati clientu, sa va vindeti mai bine sau sa vindeti un site, ci mai degraba este vorba despre comunicare si determinarea a ceea ce doreste clientul. Incercati sa ascultati mai mult decat sa vorbiti si aduceti cu dumneavoastra un carnetel pe care sa puteti lua notite. Daca ati adus un laptop sau o tableta pentru a discuta exemple de site-uri, limitati timpul pe care il petreceti folosindu-le. Calculatoarele au ecrane si oamenii au tendinta sa se lase capivati de ele; prin urmare, in cazul in care clientul nu priveste la ecran tot timpul, va veti uita dumneavoastra, atunci cand va scrieti notitele. Daca trebuie sa aduceti tehnologia in discutie la intalnire, folositi o aplicati iTalk recorder pentru iPhone sau Voice Recoder pentru dispozitive cu Android pentru a va inregistra conversatia – bineinteles, cu permisiunea clientului. Totusi, din experienta mea, un bloc -notes este mai putin amenintator si distrate mult mai putin clientul, care are adesea cunostinte limitate in domeniu.

Intalnirile cu clientii nu trebuie sa aiba loc la birou

Chiar si atunci cand am lucrat intr-un birou mare dintr-o companie, cele mai productive intalniri cu clientii au fost cele care au avut loc la o cafenea sau la un pranz. Fezabilitatea acestei abordari depinde de client. In cazul in care clientul dumneavoastra pare sa fie genul de om de afaceri protocolar, nu sugerati o astfel de intalnire; totusi, in multe cazuri, este o modalitate buna de a face mai persoanala o intalnire de afaceri.

Iata cateva dintre intrebarile pe care imi place sa le pun in cadrul intalnirilor initiale cu clientii chiar daca raspunsul il stiu deja prin intermediul unui motor de cautare:

  • Cu ce se ocupa compania?

  • Care este rolul dumneavoastra in cadrul companiei?

  • Are deja compania un logo sau un brand? Care este scopul urmarit prin dezvoltarea unui site?

  • Ce informatii doriti sa oferiti online?

  • Cine este audienta tinta? Au membrii sai caracteristici demografice comune, cum ar fi varsta, sexul sau localizarea geografica?

  • Cine sunt competitorii dumneavoastra si au la randul lor site-uri?

  • Aveti exemple de site-uri care va plac si care va displac?

  • Ce fel de timeline aveti pentru proiect si care este bugetul disponibil?

Daca proiectul consta in re-designul unui site care exista deja, imi place sa intreb si:

-Ce cauta de obicei vizitatorii dumneavoastra atunci cand intra pe site?

-Care sunt problemele cu designul actual?

-Ce sperati sa obtineti prin intermediul re-designului?

-Sunt elemente din site-ul actual pe care doriti sa le pastrati?

-Cum credeti ca vor reactiona vizitatorii dumneavoastra la un design nou al site-ului?

Uneori, incep cu mai multe intrebari decat cele de aici. Folositi-va imaginatia si incercati sa gasiti intrebari creative care va vor oferi o viziune asupra companiei clinetului. Daca sunteti programator, evitati jargonul tehnic. Daca sunteti designer, evitati sa vorbiti in mod specific despre design. Cu siguranta, este probabil tot ce va ganditi, insa markup-ul semantic, layouturi fixe si variabile si schemele de culori mai mult ca sigur ca nu inseamna prea mult pentru client. Si mai rau, aceste conversatii pot sa va apropie de idei gresite de design inainte de a avea sansa de a incepe sa va ganditi personal la designul respectiv.

Explorarea

Urmatoarea etapa din procesul de design este de a duce informatia pe care ati aflat-o de la client inapoi la laboratorul dumneavoastra pentru analiza, disecare si experimentare. Doriti sa obtineti o intelegere a tuturor informatiilor, a produselor si a serviciilor pe care le au de oferit si sa va jucati cu felul in care ar trebui aranjate. Puneti-va in locul vizitatorilor site-ului si intrebati-va ce cauta acesti oameni. Daca va ganditi sa cumparati un produs, ce trebuie sa stiti inainte de a face achizitia? Daca va abonati la un serviciu, de unde ati afla mai multe despre diferitele oferte si ce plan de servicii ati avea nevoie? Care este cel mai clar titlu posibil pentru pagina X si din cati pasi poate ajunge la pagina Y?

In lumea designului web, acesta este inceputul unui proces cunoscut ca arhitectura informatiei sau, pe scurt AI. Pentru site-uri scumpe sau aplicatii web complexe, arhitectura informatiei este un domeniu in care poti sa-ti construiesti o cariera in sine, insa principiile de baza ale acestui domeniu pot oferi o fundatie solida chiar si pentru cele mai mici site-uri web. Pentru stadiul de explorare al procesului nostru, vrem sa ne axam pe organizarea continutului si a fluxului site-ului intr-o structura in jurul careia putem face designul.

Doua dintre instrumentele esentiale pentru aceasta sarcina sunt bucatelele de hartie(sau o tabla daca aveti) si un teanc de biletele cu lipici. Faceti o lista cu componentele mari si mici ale site-ului web si incepeti sa le aranjati in grupuri si subgrupuri. Este posibil ca acestea sa-si schimbe locul destul de mult si aici apare utilitatea biletelelor. Daca faceti un bilet pentru fiecare sectiune, sub-sectiune si pagina a site-ului le puteti aranja pe un perete in ordinea in care vor aparea in modulul de navigare prin site. Veti evita sa-i coplesiti pe vizitatori cu prea multe optiuni, insa nu doriti nici sa ingropati informatii prea adanc in site; adica, prea multe clickuri distanta fata de pagina de start. Nu exista reguli batute in cuie pentru aceasta activitate, trebuie doar sa faceti informatia cat se poate de evidenta si usor de ajuns la ea.

Implementarea

Acum ca ne-am gandit cum vrem sa organizam informatia cu care lucram, etapa de implementare din procesul nostru de design incepe cu crearea unui layout. Indiferent de proiect, incercati sa nu va lasati prinsi in tehnologia asociata cu construirea site-urilor web – cel putin la inceput. In acest punct, nu conteaza daca site-ul o sa contina HTML simplu, este un template pentru un sistem de gestiune a continutului sau o aplicatie Ruby on Rails; ideea de baza este ca avem de facut designul unei interfete si o coala alba de hartie. Hartie? Da, asa e, hartie! Chiar credeati ca deja o sa va las sa va intoarceti la nepretuitul dumneavoastra computer? In nici un caz. Iata si motivul: este usor sa nu va concentrati pe design daca incepeti sa va ganditi la layout in fata unui calculator. Daca porniti pe hartie, puteti ignora limitarile tehnice de browser si CSS si sa va concentrati pe felul in care doriti sa arate produsul final. Acum, ati putea crede ca toti designerii buni cara dupa ei caiete pretentioase de schite pe care folosesc markere si pensule scumpe pentru a realiza schite demne de Da Vinci pentru potentiale layouturi de pagini web. In cazul meu, folosesc un caiet cu spirala ieftin si orice instrument de scris de pe birou care mai functioneaza.

Incep prin schitarea unor layouturi posibile. Dupa ce am terminat cateva, ma decit asupra unuia care imi place, trec la Photoshop si folosesc intrumentul Rectangle pentru a bloca zonele pe care le-am marcat pe hartie. Odata ce amdefinit layoutul, experimentez cu culorile de prim-plan si fundal pana cand am o schema puternica d eculori. Continui sa ma joc cu butoanele din Photoshop si sa imping pixelii incolo si incoace pana cand, ca prin minune, am o macheta pe care o pot arata clientului.

Simplu, nu-i asa? OK, poate am sarit cativa pasi in scurta descriere. Unii oameni au un pic de talent pentru asta, insa oricine poate invata. Asa cum exista cod bun si cod prost, asa exista design bun si design urat. Invatarea catorva principii si convetii asociate cu designul va va ajuta sa intelegeti diferenta intre cel bun, cel rau si cel urat si va va duce spre gasirea propriului proces de design.